Olen Robilla pelannut jo reilusti yli vuoden eikä täällä näyttänyt opasta olevan, joten ajattelin aloittaa sellaisen karkeasti ja siitä sitten parantaa sitä pikkuhiljaa.
Sisältö:
1.0 Miksi Rob?
1.1 Moveset
1.2 Satunnaisia Rob neuvoja
1.0 Miksi Rob?
Rob on ainutlaatuinen hahmo Brawlissa, se on ainoa eloton pelattava hahmo
Robin iskuissa on myös melko hyvä priority ja etäisyyttä niissä on todella paljon.
Robin laser ja gyro ovat erittäin hyvi koska niillä voi camppia ja ne voivat jopa tappaa. Täyteen ladattu laser ylttää suunnilleen yhtä pitkälle kuin Falcon laserit ja on erittäin hyvä tappamiseen.
Hänellä on myös erittäin hyvä recovery.
1.1 Moveset
Jabcombo
Robin jab combo on hyvä heittämään vastustaja nopeasti vähän kauemmaksi. Se on myös aika nopea. Tästä voi combottaa Down Smashiin, Ftilttiin tai grabiin, mutta yksikään ei ole kovin luotettava koska vihollisella on mahdollisuus paeta.
Ftilt
Omasta mielestäni yksi Robin parhaista iskuista. Range on erittäin hyvä, isku on myös nopea ja lähettää vihollisen kauas jotta voit jatkaa camppaamista.
Matalissa % voi myös tehdä usean ftiltin putkeen. Tätä tulee spammia kosa se tuhoaa vastustajan lähestymis yritykset erittäin hyvin. Kuten monia ftilttejä, tätä voi tähdä ylös tai alas päin. Ylöspäin tähdättynä on myös hyvä anti-air isku.
Utilt
Tämä on ylivoimaisesti Robin huonoin tilt. Se ei tarkoita, että se olisi hyödytön. Fastfallereita ja painavia vastustajia voi combottaa tällä pari kertaa. Omasta mielestäni se on ainoastaa hyödyllinen jos olet esimerkiksi Battlefieldin alustan alla ja vastustaja sen päällä. Riippuu erittäin paljon siitä ketä vastaan pelaat.
Dtilt
Ainoa syy miksi tämä ei ole ftilttiä parempi on, että se ei lyö aiva yhtä pitkälle. Tämä isku on mahtava. Voit lyödä muutaman dtiltin putkeen ennen kuin vastustaja pääsee pakoon. Parasta tässä iskussa on että se trippaa vastustajan erittäin usein mahdollistaen melkeen minkä tahansa iskun sen jälkeen. Itse pidän dsmashista dtiltin jälkeen. Tällä voi myös tehdä hyvin wall-lockeja.
Dash attack
Melko hyvä dash attack, mutta kuten kaikki dash attackit, se ei ole kovin hyvä shieldiä vastaan. Isku lähettää vastustajan hieman yläviistoon mahdollistaen esim usmashin perään. Itse käytän tätä iskua vain jos haluan vihollisen nopeasti ilmaan jos vastustaja esim odottaa grabia.
Fsmash
Yksi Robin parhaita iskuja tappamiseen. Tappaa noin 100-110% paikkeilla jos iskua ei ole käytetty. Tämä isku kannattaa säästää tappamiseen, koska se on periaatteessa hitaampi, mutta vahvempi versio ftiltistä.
Usmash
Robin vahvin isku. Tällä voi ainoastaan tappaa. Iskun osumakohta sivuilta on erittäin huono, joten jos vastustaja ei ole yläpuolellasi se osuu vain isoihin vastustajiin kuten Dedede tai Snakeen. Tämä voi tappaa kevyemmät vastustajat jo ennen 100%. Matalissa % utiltista voi seurata usmashilla, mutta se ei ole yleensä hyvä vaihtoehto koska usmash on hyvä ainoastaan tappamiseen. Kannattaa muistaa, että tällä iskulla voi olla vaikea osua, koska se on erittäin ennaltaarvattava. Onneksi se on sen verran nopea, että sitä voi olla vaikea punishata jos vastustaja on huono ylhäältä päin.
Dsmash
Tätä iskua kaikki jotka pelaavat Robia vastaan vihaavat. Se on nopeampi kuin Meta Knightin dsmash, sillä tämä tulee vain 4 framessa. Isku on hyvä tekemään paljon % vastustajalle ja on lähes aina hyvä vaihtoehto. Se on ylivoimaisesti Robin paras smash. Tämä on erittäin hyvä tehdä Glide Tossista. Tästä iskusta voi DI'taa ulos, mutta yleensä he eivät voi lyödä sinua takaisin ja antaa sinulle vain uuden dsmashin. Jos tapat tällä iskulla, käytät sitä aivan liian vähän.
Nair
Tämä on varmaan Robin luotettavin isku tappamiseen. Se tappaa noin 100% aikoihin ja iskulla on erittäin hyvä priority ja sillä on helppo osua koska se osuu joka puolelta Robia ja lähettää vastustajan ylöspäin. Tämä isku on erittäin hyvä myös vastustajan punishaamiseen. Tämä on yksi niistä valinnoista joka pelaajan on tehtävä: Säilyttääkö isku tappamiseen vai käyttääkö sitä jatkuvasti. Molemmat ovat hyviä vaihtoehtoja ja se riippuu missä pelaat ja ketä vastaan.
Fair
Tämä on varmaan Robin eniten käytetty aerial. Se tekee hyvät 10% ja combottaa itseensä. Tämä isku voi myös tappaa melko hyvin, mutta olisi typerää säästää sitä siihen, koska tämä isku on nii hyvä. Se on hyvä spaceemiseen ja voi myös tehdä Wall of Pain (Usea Fair putkeen hyödytäen samalla Upb ja lähettäen vihollisen niin kauas ettei tämä enää pääse takaisin)
Bair
Tämäkin on yksi vaikeista valinnoista, tämä isku tappaa erittäin hyvin, mutta on myös Robin parast aerial spaceemiseen. Robin peräpää räjähtää
ja Rob työntyy vastakkaiseen suuntaan. Tällä voi myös recoverata. Koska siinä on hyvä priority ja se lähettää Robin pois päin, se on hyvä spaceemiseen, koska menet automaattisesti pois vastustajan osumaetäisyydeltä.
Rob voi myös osua vastustajaan päällään, tämä tekeen yhtä paljon vahinkoa kuin peräpuolikin, mutta ei lähetä vastustajaa yhtä kauas.
Uair
Erittäin hyvä aerial joka voi tehdä melkeen 20% jos kaikki iskut osuvat.
Combottaa hyvin U- ja Dthrowsta. Tätä iskua kannattaa käyttää koska se voittaa monet dairit.
Dair
Robin hitain isku. Se on melko vahva meteor mash. Oma neuvoni: ÄLÄ IKINÄ käytä tätä iskua, ellei vastustajasi ole esim. Snake. Tämä isku ei osu. Robin ei tarvitsee ottaa riskiä tällä iskulla koska fair ja bair hoitavan vastustajan edgeguardaamisen paljon paremmin. Robin toisiksi huonoin isku.
Neutral B
Robin laser, hänen signature iskunsa. Sillä on kolme erilaista latausvaihetta, jotka näkee Robin päässä olevasta valosta. Kun valo ei pala, laser on lataamaton. Lataamaton laser muistuttaa fsmashia, mutta on paljon hitaampi ja heikompi. Parin sekunnin päästä laser on latautunut ja Robin valo menee päälle. Tämän tulee olla eniten käyttämäsi laser. Se on erittäin hyvä esimerkiksi viemään vastustaja tuplahypyn. 20 sekunnin päästä laser on täyteen ladattu ja Robin pää alkaa vilkkua. Kun vastustajalla on yli 100% kannattaa säästä laser täyteenladattuna. Täyteenladattuna tämä isku on erittäin hyvä tappamiseen, mutta se on hitaampi kuin tavallinen laser.
Kun vastustajalla on noin 110% tai enemmän, back throw combottaa laseriin ja lähes aina tappaa vastustajan, koska tämä on momentum cancelaamassa.
Jos vastustajalla ei ole reflectoria tai muuta sellaista. Istu paikallasi ja ammu lasereita. Tämä on mahtava isku camppimiseen. Tätä iskua voi myös tähdätä erittäin hyvin ja se kimpoaa jos se osuu loivaan maakohteeseen. Laserissa on myös ehkä pelin suurin priority, se menee läpi kaikesta paitsi kentästä.
Side B
Tämä isku on suoraansanottuna paska. Sillä ei tee yhtään mitään. Ainoa tilanne jolloin tätä tulee käyttää jos olet hyvä ennakoimaan Lucarion tai Samuksen ammuksia. Tämä on pelin huonoin reflectori, jos reflectaat iskun, vastustaja voi silti lyödä sinua haluamallaan iskulla. Älä käytä tätä iskua.
UpB
Robin mahtava recovery. Tällä iskulla pääse Final Destinationin kattoon asti. Se on yksi parhaista recoveryistä, mutta sillä on muutama suuri heikkous. Robilla on bensa. Kun vastustaja lyö Robin takaisin, hän ei saa bensaa takaisin, vaan hyvä vastustaja voi pitää Robin poissa niin kauan, että se loppuu ja Rob putoaa avuttomana alas. Bensa latautuaa 2 sekunnissa kun olet maassa. Huom. bensa ei lataudu jos roikut kentän reunalla. Tämän iskun avulla voi tehdä myös Wall of Pain (katso Fair).
Se on myös pelin paras meteor cancel. Robin ei tulisi kuolla meteoriin ennen vähintää 90%, koska kun sinut meteorataan, spammi upB niin kovaa kuin pystyt ja se kumoaa alaspäin liikkeesi ja pääset recoveraamaan. Varo vain ettei sinua meteorata uudestaan. Rob on meteorattava noin 3 kertaa ennen kuin bensan tulisi loppua. Tärkeää upB muistaa on, että sitä ei saa pitää pohjassa, vaan painat B noin puolen sekunnin välein, recoveraat yhtä paljon, mutta kulut noin puolet siitä bensasta mikä menisi jos pitäisit sitä pohjassa. Rob ei voi tehdä airdodgea upB aikan, joten välillä kentälle palaaminen voi olla vaikeaa.
DownB
Robin mahtava hyrrä. Tämä on erittäin hyvä projectile, mutta se täytyy ladata. Kun tapat vastustajasi, älä taunttaa ennen kuin olet ladannut hyrräsi.
Täyteenladattu hyrrä lentää erittäin nopeasti ja jos se osuu, vastustaja lentää kauas. Monien mielestä hyrrä ei ole niin hyvä, koska sen voi vain shieldata ja hyrrö katoaa. Mutta jos näin käy, voit vain ampua uuden. Hyrrä jää maahan pyörimään jolloin sen voi poimia. Tästä voi tehdä hyvän Glidetossin (Rollaat johonkin suuntaan ja juuri ku roll on alkamassa, paina C-Stickkiä sinne minne haluat hyrrän lentävän, Rob liukuu pitkän matkan jonka aikana hän voi tehdä mitä vain. Suosituin on dsmash. Välillä grab on hyvä yllättämään vastustajan joka yrittää shieldata lähestyvän hyrrän).
Tällä voi tehdä paljon mindgameja, kannattaa kokeilla kaikenlaista. Hyrrä on erittäin hyvä ampua täyteenladattuna B-reveralista.
Grab
Robilla grabissa on melko nopea ja hyvä etäisyys.
Hyvä shieldgrabbaamiseen.
Dashgrab
Robin dash grabissa on myös erittäin hyvä range, mutta jos missaat, tulee hieman lagia.
Pivotgrab
Robin Pivotgrab on huono, en suosittele käyttämään sitä.
Pummel
Rob puristaa vastustajaansa nopeasti tehden 2% vahinkoa. Näitä kannattaa tehdä yksi aina jokaista 50% kohden joka vastustajalla on.
Fthrow
Erittäin nopea heitto, sen animaation on lähes olematon.
Jos bufferaat tämän dashgrabista, se muistuttaa hyvin paljon dashattackiä ja vastustaj ei edes ehdi tajua mitä tapahtui. Tämä myös tappa korkeissa %.
Bthrow
Lähes sama kuin fthrow, mutta vastustaja lentää hieman matalemmassa kulmassa. Tämän takia täyteenladattu laser osuu heti sen jälkeen ja on tappava combo.
Uthrow
Rob lentää ylöspäin ja paiskautuu vastustajan kanssa alas. Muistuttaa Olimarin, Meta Knightin ja Kirbyn Uthrowta. Alle 40% aikoihin combottaa erittäin hyvin Uariin. Yli 40% jälkeen tätä kannattaa alkaa säästää, sillä se tappaa noin 160% aikoihin, mikä ei ole mitenkään harvinaista Robilla.
Dthrow
Kun Uthrow on jo liian vahva, tämä combottaa hyvin Uairiin.
Kun vastustajalla on noin 100%, tätä voi seurata Nairilla joka voi hyvinkin tappaa.
Kaikki Robin throwit tekevät 10%.
Siinä taisivat olla kaikki iskut, sanokaa jos jotain jäi puuttumaan.
1.2 Satunnaisia Rob neuvoja
Camppaaminen:
Pystyt outcamppimaan suurimman osan vastustajista. Sinulle ei ole mitään syytä lähestyä vastustajaa, kosa Robin ammukset hoitavat jopa tappamisen.
Stale moves:
Robin suuri heikkous joka estää häntä tappamasta. Päätä valmiiksi mitkä iskut säästät tappamiseen. (nair, bair)
Reflectorit:
Jos vastustajalla on reflector, se ei haittaa, jos Rob tähtää laserin alaspäin, se reflectaa laserin maahan jolloin sinulle ei käy mitään.
Hyrrä:
Älä anna vastustajan poimia hyrrääsi, se on erittäin tärkeä osa Robin peliä.
B-reversal:
Hyödynnä tätä laserin ja gyron kanssa, ne ovat muutenkin vaikeita väistää.
Footstool:
Robin varmaan suurin heikkous. Esim. Zamus ja Captain Falcon voivat tehäd robiin infiniten footstoolia hyödyntämällä.
Blindspot:
Robilla on alhaalla ja molemmissa yläviistoissa suunnissa. Opettele välttämään näit kohtia.
Siinä kaikki mitä tulee mieleen. Muistakaa, että tämä on vielä aika huono guide, joten kommentoikaa je kertokaa missä olisi parannettavaa, tämä on ensimmäinen yritykseni minkään guiden tekemisessä. Muistakaa, että nämä ovat omia neuvojani omien kokemuksieni perusteella, jos tyykkäät Robin Dairista, en estä sinua käyttämästä sitä.