Joo. Alotan ainaki tällasen tekemistä...
Sisällysluettelo:
1.0 iskut
1.1 jab, tiltit
1.2 smashit
1.3 aerialit
1.4 specialit
1.5 grab, heitot
1.6 muuta
2.0 adv. techeja ja kikkoja
1.1 jab, tiltit
jab: A
Erittäin nopea potku, lyhyt kantama.
A-A
Ensimmäistä potkua seuraa toinen erittäin nopea potku. Tästä kohtaa voi koittaa jotain muuta jab cancelilla, esim. f-tilt, grab.
A-A-A
Kolmas potku, joka on vähän hitaampi kuin kaksi ensimmäistä, mutta useimmiten on ihan turvallista viedä jab combo loppuun. Pieni knockback. Kokonaisuudessaan jab combosta tulee jtn. 10% vahinkoa.
tiltit
forward tilt: >A
Lucas huitaisee kämmenellä, josta tulee PK-suihku. Kaksi hitboxia, toinen Lucasin vieressä (heikompi) toinen käden päässä (vahvempi). Nopea isku, jonka voi heittää lähietäisyydellä huoletta ja tätä voi jopa spämmiä alhaisilla prosenteilla. Voi myös olla nopeutensa takia osa comboa esim. neutral aerialin jälkeen.
down tilt: vA
Nopea kamppipotku maata pitkin. Heikko ja nopea spämmittävä, mutta ei yhtä nopea kuin Nessin vastaava, tästä on helppo lyödä läpi. Aivan jalan päässä on pieni hitboxi, joka saa vihollisen trippaamaan varmasti. Trippaus voi johtaa/olla osa comboa, ja kannattaa opetella, mitä kaikkea voi tehdä, kun vihollinen on kaatunut.
up tilt: ^A
Lucas tekee voltin ja potkaisee ylöspäin. Jalan päähän tulee PK-voimia. Kaksi hitboxia, ensimmäinen potkussa ja toinen PK-kulmioissa. Loppulagia löytyy hiukan, mutta liike on silti varsin nopea. Käy osaksi comboa esim. down aerialin seurana tai alhaisilla prosenteilla voi up tilt jugglettaa ihan pelkästään tälläkin. Kivasti priorityä.
1.2 smashit
forward smash: >>A
Lucas ottaa kepin ja huitaisee. Yltää suunnilleen yhtä pitkälle kuin forward tilt, hitaampi tietenkin. Knockback on hyvä ja tämä onkin Lucasin parempia tappoliikkeitä. Kepin päässä oleva toinen hitboxi antaa hitusen parempaa knockbackia kuin kepin varsi. Iskun aikana Lucas reflectaa takaisin minkä tahansa projectilen, voi yllättää vihollisen.
down smash: VVA
Lucas osoittaa sormilla maahan eteensä ja laukaisee kolme nopeaa PK-iskua. Seuraava PK-kulmio on aina edellistä vähän heikompi. Hitaampi kuin forward smash, mutta silti hyödyllinen tappoliikkeenä. Rankaisee spotdodgaajia aika tehokkaasti. Viimeinen kulmio ylettää hitboxinsa myös Lucasin taakse. Alhaisilla prosenteilla painavat hahmot voivat saada kaksi osumaa tästä iskusta, prosentteja voi silloin kertyä samantien n.30%. Iskee platformien alapuolelle, kikkaile tämän kanssa kunhan et tule pahasti rangaistuksi.
up smash: ^^ A
Lucas keskittää voimansa ja laukaisee sitten jättimäisen PK-iskun ylöspäin. Erittäin hidas ja voimakas, loppulagikin on aika järkyttävää. Tällä osuu pääasiassa mindgamettamalla. Hitboxi on järjettömän suuri ja siinä on monta osaa; se yltää Lucasin sivuille ja alaspäinkin selvästi näkyvän yläosan lisäksi. Suuri kulmio on hyvin voimakas knockbackiltään, jälkeenpäin tuleva "suihku" on heikompi. Mielenkiintoinen isku; munkilla ja mindgameilla tappaa useimmat noin 70-80% kohdalla. Melkeinpä ainoa tapa millä voit osua tällä munkin lisäksi on dtilt lock. Munkki munkki munkki munkki
1.3 aerialit
neutral aerial: hyppy A
Lucas pyörähtää ilmassa ja PK-kulmiot räiskyy kehon ympärillä. Multi-hit-isku siis kyseessä ja erittäin hyödyllinen Lucasille. Vihollisten shieldin tökkimiseen soveltuu erinomaisesti ja on hyvä combon osa/aloittaja; neutral airin viimeisen, knocbackia aiheuttavan iskun välttämällä, esim. laskeutumalla sivuun tai fastfallaamalla, voi seuraavaksi käyttää maassa vaikka forward tiltin tai smashin, tai vaikkapa down tiltin ja yrittää kampata, tai hypätä saman tien uudestaan ja käyttää toisen kerran tätä tai jotain muuta aerialia.
forward aerial: hyppy >A
Lucas potkaisee eteenpäin ilmassa ja PK-kulmioita ilmestyy jalan päähän. Taas kerran kaksi hitboxia, toinen jalassa ja toinen kulmioissa. Kulmiot jäävät hetkeksi ilmaan, eli tässä on disjointed hitbox, ja siksi tätä voikin hyödyntää taaksepäin hypätessä vihollisen jahtaamana. Knockback on kohtalainen, ja tätä voikin reunan vieressä käyttää joskus yllättävänä tappoliikkeenä. Oikeastaan tämän voi heittää muutenkin ilmassa semihyvän rangen takia, mutta approachit ei tällä onnistu hirveän hyvin ellei sitten yllättämällä. Vaikka hyökkäys ei mahdottoman hyvä olekaan, on tämä silti arvokas työkalu jokseenkin huonon rangen kiroamalla Lucasilla.
down aerial: hyppy vA
Lucas potkii alaspäin neljä kertaa ja joka kerta tulee jalkojen päähän PK-kulmioita. Tässäkin on pienimuotoinen disjointed hitbox, eli ylöspäin hypätessä hitboxit jäävät alas hetkeksi. Kaikkien potkujen osuessa tekee damagea mukavat 20%. Lucas voi yrittää lähestyä vihollista downairin kanssa; tällöin yritetään osua vain kahdella viimeisellä potkulla, jolloin ensimmäinen nostaa vihun maasta ja toinen potkaisee heikolla meteor smashilla takaisin maankamaraan. Tämä saa vihun rähmälleen tietyn prosenttimäärän jälkeen ja Lucasin laskeuduttua on
helppo tosi vaikea <___< saada aikaan downtilt lock. Meteor smash on kuitenkin heikko eikä siitä ole tappamaan hyvän recoveryn omaavia hahmoja muuten kuin hyvin korkeilla prosenteilla.
up aerial: hyppy ^A
Lucas heilauttaa päätään nopeasti. Lucas myös tuntuu ponnahtavan ilmassa hiukan iskun vaikutuksesta, mutta tästä ei oikein ole hyötyä. Hyvä knockback, korkeilla prosenteilla voi tappaa. Tämän voi käyttää vaikka up tiltin jälkeen. Shieldin tökkimistä, juggletusta.
Perusliike.S00PER EDIT: Tämä on hieno liike. Hyppy + uair on erittäin nopea ja kätevä tapa diilata vihun kanssa blastzonen lähellä. Tästä tulee myös kivasti vahinkoa. Edgeguardaamisessakin omat meriittinsä, stagespikeja satelee. Harmi vaan että hitbox on aikas pieni. Ja hitboxihan alkaa siis Lucasin takaa, joten muista kääntyä ennen hyppyä/käänny ilmassa magneetilla.
back aerial: A<
Lucas tekee taaksepäin volttipotkun. Jalan päässä on PK-kulmioita. Pelkät PK-kulmiot osuessaa aiheuttavat vain pientä knockbackia; kun sekä jalka että kulmiot osuvat, knockback kasvaa. Jalan päässä on sweetspot, josta tulee voimakas hieman alaviistoon Lucasista taakse suuntautuva spike. Sitä voi olla vaikea saada osumaan, mutta harjoittelulla asia korjaantuu, ja mindgametus edgeguardaamisen yhteydessä auttaa aina. Hyökkäys kestää jonkun aikaa, mutta kaareva hitbox ei yllä kovin kauas Lucasista; siltikin tätä voi joskus käyttää muulloinkin kuin spikettämistarkoituksessa, vaikkapa ilmassa perääntyessäsi.
1.4 specialit
neutral special: B
PK freeze
Lucas keskittää PK-voimia yläpuolelleen ja lähettää matkaan melko nopeasti kulkevan projectilen, joka napista irti päästettäessä räjähtää paljastaen hitboxin, joka useimmiten jäädyttää vihollisen. Mitä pitemmän aikaa pidät nappia, sitä vahvempi isku on. Nopeampi ja helpompi ohjata kuin Nessin PK flash. Yritä mindgamettaa vihu lähestymään tai käytä kentälle takaisin yrittävään. Ilmasta lähestyvän vihun voi pakottaa airdodgemaan PK freezellä, tämän hyödyllisyys taas on hahmokohtaista.
Erittäin taitavat pelaajat voivat yrittää jäädyttää vihollisen samantien uudestaan tämän päästyä edellisestä kalikasta; prosentteja satelee tämän onnistuessa. Suht hyödyllinen liike.
forward special: >B
PK fire
Tärkeä osa Lucasilla pelaamista. Lucas lähettää käsistään suoraan eteenpäin nopeasti liikkuvan PK-ammuksen, joka osuessaan räjähtää tulipatsaaksi. Maasta käytettynä suhteellisen laginen. Siksi kannattaakin käyttää se shorthopista, jolloin iskun aloittamiseen käytettävä aika pitenee, mutta loppulagi vähenee huomattavasti ja Lucas ponnahtaa ammuksen voimasta taaksepäin. Tätä short hop PK firea kannattaa käyttää spacettamiseen ja vihollisen ärsyttämiseen. Vaihda välillä shorthop-versio fullhopista laskeutuvaan ja maassa tehtävään, tai johonkin muuhun tilannekohtaiseen versioon. Opettele erittäin tarkkaan, miten kauan PK Firen kestää tulla ulos, ja käytä sitä hyödyksesi hypellessäsi ympäri kenttää.
down special: vB
PSI magnet
Lucas ojentaa kätensä eteenpäin ja käden ympärille muodostuu kenttä, joka imee energiapohjaiset ammukset ja antaa ne Lucasille prosentinvähennyksen muodossa. Jos ammus tulee takaapäin, Lucas kääntyy au
tomaattisesti imaisemaan sen. Kun PSI magnetista "päästää irti", sen alueelle tulee hitboxi, joka antaa yllättävän suurta suoraan eteenpäin suuntautuvaa knockbackia. Käytä tätä yllätysiskuna harvoissa tilanteissa. Ilmassa käytettynä PSI magnet pysäyttää putoamisen hetkeksi eikä siinä ole liikaa loppulagia kuten Nessin vastaavassa, joten käytä sitä suojautuaksesi juggletukselta. Myös muunlainen ilmastalliminen ja mindgamet ovat mahdollisia.
up special: ^B
PK thunder
Lucas lähettää yläpuoleltaan ohjattavan ammuksen, joka liikkuu melko hitaasti. Tämän voi yrittää ohjata viholliseen ja vaikkapa pyöritellä sitä reunan edessä vihollisen yrittäessä palata kentälle. Stagespiket ovat tällöin mahdollisia, ja gimppaus yleensäkin on joidenkin hahmojen kohdalla helppoa. Jos et osu, Lucas jää täysin suojaamattomaksi. Käytä vain kun olet varma, ettet joudu rangaistuksi.
recovery: PK thunder2
Ohjaamalla PK thunderin Lucasiin Lucas ampaisee sähkön ympäröimänä pitkän matkaa vastakkaiseen suuntaan siitä osasta, mihin thunder Lucasta osui. Kulkee erittäin pitkän matkan. Viholliseen osuessaan toimii ensin multi-hittinä ja lopussa on suurta knockbackia aiheuttava isku. Mindgameilla voit käyttää tätä hyökkäyksenä, mutta suoraan käytettynä se on hidas ja rangaistava. Opettele tarkkaan thunderin ohjaus ja se, miten saat aikaan eri kulmia, joista laukaista Lucas.
1.5 grab, heitot
Grab
Lucas heittää ystävämme Rope Snaken eteensä nappaamaan vihollisen kiinni. Lyhyin tether grabeistä, mutta yltää silti pitemmälle kuin kaikki muut tavalliset grabit. Lopussa ikävän pitkä lagi, jos et osunut.
Dashgrab
Lucas heittää Rope Snaken eteensä dashistä.
Tuntuu olevan lyhyemmälle yltävä kuin tavallinen grab (ei suinkaan, vaan hitboxi vain osuu aivan eri aikaan kuin milloin Rope Snake näyttäisi tarraavan vastustajiin, harmillisen hämäävä range siis), ja lagi on vielä hirvitttävämpi. Ei suositeltava.
Pivot Grab
Lucas heittää Rope Snaken taaksensa dashistä. Selvästi lagittomin grab-vaihtoehdoista; yritä mindgamettaa lähestyvää vihollista tämän kanssa. Grab on yleensäkin pitkän rangensä kanssa hyödyllinen vaikkapa comboissa, jolloin voi tripattua vihollista tech chasettaa tavallisella- tai pivot grabillä.
Pummel
Mielenkiintoisesti Lucasilla on pelin vahvin pummel. Rytmikkäästi hyökkäysnappia painelemalla saa aikaan jopa 9% per sekunti, 3% per isku. Koita aina grabin yhteydessä saada muutama pummel käytettyä.
forward throw
Lucas heittää vihollisen eteenpäin. Eipä juuri mitään ihmeellistä.
back throw
Lucas heittää vihun taaksepäin n.45 asteen kulmassa. Eipä hirveästi ihmeellistä tässäkään.
up throw
Koko lailla hyödytön.
down throw
Varmaan paras Lucasin throweista. Lucas heittää vihollisen maahan ja lähettää perään PK-kulmioita. Vihollinen lentää miltei suoraan ylöspäin ja Lucas pystyy liikkumaan miltei heti heiton jälkeen, ja siksi tähän voikin liittää semi-comboja ja alhaisilla prosenteilla jopa kunnon comboja, kuten up tilt heti heiton jälkeen. Korkeilla prosenteilla (joskus 150% jälkeen, kevyemmillä hahmoilla aikaisemminkin) tappaa.
1.6 muuta
Z-air (grab ilmassa)
Lucas heittää Rope Snaken eteenpäin ilmassa. Ei aiheuta vahinkoa, mutta mindgameta Lucasista tietämätöntä pelaajaa tällä for epic lulz.
Sen lisäksi tällä nappaa kiinni reunasta. Etäisyys voi vaikuttaa lyhyeltä, mutta hyötyä siitä silti on. Invincibility framet voi tetherin avulla jopa ulottaa reunahyökkäykseen.
Dash attack (dash A)
Lucas työntää kätensä eteenpäin, kämmenessään PK-kulmio. Hidas, eikä ihan niin vahva; sekä alku- että loppulagi löytyy. Vältä useimmissa tilanteissa; joskus käyttökelpoinen jahdatessa vihollista.
reunahyökkäys (alle 100%)
Lucas tulee nopeasti reunan yli potku mukanaan. Yllättää välillä, mutta kuten monet muutkin reunahyökkäykset, helposti rangaistavissa.
reunahyökkäys (yli 100%)
Lucas tulee hitaasti reunan yli, lyöden nyrkillä eteenpäin. Tämän lyönnin ajoitus voi yllättää vihollisen, mutta edelleen, muitakin vaihtoehtoja on.
maastanousemishyökkäys
Lucas nousee kaatumistilasta ja potkaisee nopeasti molemmille puolille. Ihan perus nousemishyökäys, jota voi myös rankaista.
adv. techeja ja kikkojaMagnet pull
Hyppää johonkin suuntaan, tee PK fire ilmassa vastakkaiseen suuntaan ja tee mahdollisimman nopeasti PSI magnet. Lucas ponnahtaa ilmassa nopeaa vauhtia siihen suuntaan mihin hyppäsit. Käytä vaikka tasolle palatessa korkealta ilmasta.
Zap jump (PK fire jump)
Tee toinen hyppysi ja PK fire TÄSMÄLLEEN samaan aikaan (siinä pitää tulla komennot johonkin yhden framen sisään, oikeasti), niin Lucas hyppää erittäin korkealle tehden samalla PK firen. Hyödyllinen recoveryssä, jos ajoituksen taitaa. Vaihda GC-ohjaimessa vaikka Z-nappi hypyksi, niin voit välttää sormien raiskaantumisen. Zap jumpin voi vaikka yhdistää magnet pulliin, ja jos käytät toista analogisauvaa speciaaleihin, voit tehdä kaikennäköisiä kikkoja PK firen ja PSI magnetin aiheuttamien ponkaisujen kanssa.
Thundersliding
Juokse reunalta ilmaan ja käytä hyvällä ajoituksella PK thunder. Sähköpallo osuu saman tien juoksemisesta momentumia saaneeseen Lucasiin ja Lucas ampaisee PK thunder2:lla juoksua vastakkaiseen suuntaan noin 45 astetta alaviistoon. Käytä vaikka Battlefieldissä tai SV:ssä platformeilta. Vaihtoehtoisesti voit tehdä kauniin SD:n kentän reunalta alas ja vaikka saada kunnon röhönaurut osuessasi vihuun ja tappamalla hänet samaan syssyyn. En ole itse tätä juuri käyttänyt, kun ei tule pelatessa mieleen. Harjoitusta vaatisi tämän hyödyntäminen...
Dustersliding
Reunalta ylös tullessasi päästä irti (tai ihan vaan kauempaakin recoveeratessa), hyppää tasolle päin ja ledgen ohi mennessäsi käytä zair. Oikein tehtynä Rope Snake ottaa kiinni reunasta, muttä Lucas laskeutuu kentälle. Nopeampi kuin pelkkä tavallinen tuplahyppy + fastfall, ja landatessa on hyvin vähän lagia.
Lisää tulee kun jaksan.